De Historische Vereniging Maartensdijk en De historische Kring De Bilt willen in de maand september, op een doordeweekse dag, een excursie organiseren naar Utrecht.
Het gaat om een unieke rondleiding rond het Domplein, waarbij Paleis Lofen, Domunder, de Domkerk en de eerste verdieping van de Domtoren worden aangedaan. Aanleiding is de lezing van Erik Krommenhoek op de ALV van 26 mei j.l., die ons een prachtig beeld heeft geschetst van het Utrecht van Keizer Hendrik V, zijn krachtige vrouw Mathilde en de bisschop van Utrecht Godebald. Laatstgenoemde was de man die de woeste gronden ten noorden van de stad toebedeelde aan de Maartenskerk, de Janskerk, de Pieterskerk, de Heren van Zuilen en de Heren van Maarssen. En daar ligt toch de oorsprong van onze oude gemeente Maartensdijk en de andere groene kernen, nietwaar?
Wij willen graag peilen hoeveel belangstelling er is voor deze excursie.
Onze verenigingen moeten rondleiders en een horecagelegenheid reserveren. Om de kosten te kunnen beheersen willen we graag een indruk krijgen van de belangstelling. Deelname aan deze peiling geeft geen verplichting. Als het programma definitief is, krijgt u een uitnodiging om u in te schrijven en uw inschrijving met een betaling bevestigen. Pas daarna volgt een open inschrijving onder het motto ‘Vol is vol’.
De duur van het programma is ongeveer 2 uur. Afhankelijk van het tijdstip zullen wij een gezamenlijke kop koffie of een eenvoudige lunch regelen. De kosten van de gids zijn ongeveer 10 euro p.p. De kosten van koffie omstreeks 5 en van een simpele lunch omstreeks 20 euro.
In verband met de parkeermogelijkheden wordt geadviseerd per fiets of met openbaar vervoer naar het Domplein te komen. De parkeertarieven in Utrecht zijn erg hoog!






