Filmbeelden over het vroegere Maartensdijk

De Historische Vereniging Maartensdijk heeft filmbeelden uit eind 50er jaren binnen gekregen. Hierop zijn onder meer spelende kinderen te zien op de schoolpleinen van het dorp Maartensdijk. Er staan ook opnamen op van een viering van koninginnedag, van de vrijwillige brandweer en van vele neringdoenden zoals het inmiddels verdwenen beroep van kolenhandelaar. We vermoeden dat de opnamen kort voor of kort na 1960 zijn gemaakt.  Wij hopen dat er mensen zijn die de filmbeelden zullen herkennen en misschien namen weten van mensen die te zien zijn. Op maandag 15 oktober 2018 willen wij de filmbeelden vertonen. Wij hopen op een grote opkomst en beloven u een leuke terugblik op een periode van ongeveer 57 jaar geleden.

Maandag 15 oktober 2018 tussen 10.00 en 12.00 uur in de activiteitenzaal van het servicecentrum Maartensdijk in Dijckstate, Maertensplein 96.

De toegang is gratis, de consumpties kunt u zelf bestellen en betalen.

Open Monumentendag 2018

Op zaterdag 8 september levert de Historische Vereniging Maartensdijk uiteraard weer een bijdrage aan de open Monumentendag in de gemeente De Bilt.

Om 11.00 en 14.00 uur vertoont de HVM historische filmbeelden van Maartensdijk rond 1960. Hierop zijn onder meer veel spelende kinderen te zien op de schoolpleinen van de school met de bijbel (toen nog aan de Molenweg) en de openbare school (aan de Dorpsweg). Dit laatste gebouw werd later het onderkomen van SOJOS en is inmiddels gesloopt. Er staan ook opnamen op van een viering van Koninginnedag, van de vrijwillige brandweer en van vele neringdoenden, zoals het inmiddels verdwenen beroep van kolenhandelaar. De molen “De Hoop” stond nog op de Molenweg !
We hebben geen jaartal maar vermoeden dat de opnamen kort voor of kort na 1960 zijn gemaakt. Wij hopen dat er mensen zijn die de filmbeelden zullen herkennen en misschien namen weten van mensen die te zien zijn.

Op zaterdag 8 september 2018 om 11.00 en om 14.00 uur in de Brandweerpost Maartensdijk aan de Kon. Wilhelminaweg 9, 3738 JZ Maartensdijk willen wij de filmbeelden vertonen. Tussen de voorstellingen door, tussen 10.00 en 16.00 uur, zullen wij nog beelden van de presentaties 2017 uit de diverse kernen (Westbroek Hollandsche Rading, Groenekan en Maartensdijk) tonen. Wij hopen op een grote opkomst en beloven u een leuke terugblik naar een periode van ongeveer 57 jaar geleden.

De toegang tot deze activiteiten is gratis.

Het volledige programma van de Open Monumentendag vindt u op de website Monumenten de Bilt.