Even over Corona ...
De Covid-19 pandemie overschaduwt op dit moment alles. Ook de herdenking van 75 jaar Vrijheid heeft ernstig te lijden onder de maatregelen in het kader van 'social distancing'. Alle evenementen zijn afgelast.
We blijven proberen om onze 14-daagse nieuwsbrief te produceren, maar - omdat sommige medewerkers nu ander verplichtingen hebben - wellicht met enkele aanpassingen. De eerstvolgende nieuwsbrief over 75 jaar Vrijheid in onze gemeente verschijnt aanstaande zaterdag.
corona-virus
Ook het verenigingsleven lijdt onder de crisis. Alle activiteiten van de Historische Vereniging Maartensdijk, inclusief de voorjaarsledenvergadering, zijn tot nader order afgelast.
Het bestuur wenst u en uw dierbaren sterkte in deze historisch moeilijke periode en bovenal: een goede gezondheid.

Een historische periode ...

logo-rhcvv
Bericht van het Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHCVV).
Over 100 jaar lezen onderzoekers over de corona-epidemie van 2020, en zowel overheidsarchieven als particuliere archieven zullen dan van essentieel belang zijn voor hun onderzoek. Om deze reden wil het RHCVV samen met andere archiefdiensten en erfgoedinstellingen een (digitaal) archief bouwen over het coronavirus en de gevolgen daarvan voor Nederland en onze regio in het bijzonder. Om deze informatie veilig te stellen roept het RHCVV de hulp in van inwoners van Stichtse Vecht, De Ronde Venen, De Bilt en Weesp.

Het RHCVV is op zoek naar informatie en materiaal dat iets zegt over de invloed van het coronavirus op het (dagelijks) leven in onze regio. U kunt hierbij denken aan:
  • Foto’s van het leven op straat, maar ook in eigen huis, tuin of op het balkon.
  • Foto’s van de informatieborden, spreuken op straat, solidariteitsacties, lege schappen bij de plaatselijke supermarkt, lege straten, of juist groepsvorming.
  • Flyers en posters, met mededelingen over coronamaatregelen e.d.
  • Opgetekende ervaringen, briefjes, aantekeningen, dagboeken of memoires.
  • Kaartjes of tekeningen die ontvangen zijn om u te steunen.
  • Digitale berichten op Whatsapp of social media (moeilijk digitaal vast te leggen, maar we overleggen graag). Linkjes zijn ook welkom.
Wilt u meehelpen en materiaal aanleveren? Lees op de website van het regionaal historisch centrum hoe dat moet.