marten-mobach-en-minister-bijleveld

Marten Mobach

Uit het Algemeen Dagblad 18-12-2020: “Mobach treedt in september 1940 toe tot de marechaussee, op dat moment onder bevel van de Duitsers. In 1943 komt hij in Westbroek terecht, ter vervanging van de gemeentelijke veldwachter. Het verzet vraagt hem zich bij hen aan te sluiten, waarna hij de informatie die hij als marechaussee krijgt, deelt om voedsel voor de onderduikers en wapens voor de ondergrondse buit te maken.”

Lintje voor Marten Mobach

Op vrijdag 18 december ontving ons lid Marten Mobach op 101-jarige leeftijd het Mobilisatie Oorlogskruis. De uitreiking vond plaats door minister Bijleveld in het appartement van Marten Mobach (foto AD).
Marten Mobach is lid van onze vereniging en hij heeft zijn herinneringen aan de tweede wereldoorlog en het verzet in Westbroek opgeschreven voor ons tijdschrift St Maerten en in zijn autobiografie.

Meer lezen
De Historische Vereniging feliciteert Marten van harte met deze late, maar welverdiende onderscheiding voor zijn verdiensten voor ons land. Wat ons betreft is het zeker ook een dank voor zijn bijdrage aan het verzet in onze oude gemeente.

Kerstwens

Beste vrienden van de Historische Vereniging Maartensdijk,
Afgelopen jaar was een bijzonder en bewogen jaar. Misschien ook wel in uw persoonlijke omgeving. Een jaar waarin we noodzakelijk afstand hebben moeten houden maar gelukkig toch via onze nieuwsbrief en de Sint Maerten met u in verbinding bleven.
Het volgend jaar zal zeker ook bijzonder worden en ik spreek dan ook de wens uit dat het komend jaar het jaar van hernieuwde ontmoeting mag worden.
Het bestuur wenst u daarom hele fijne kerstdagen toe en veel heil, zegen en gezondheid in 2021!

Wij hopen u het komende jaar weer in gezondheid de hand te mogen drukken bij een activiteit.

Hartelijke groet,
Gert-Jan Weierink
cadeau

Geef ons tijdschrift of een lidmaatschap cadeau!

In de vorige nieuwsbrief kondigden wij trots het nieuwste nummer van ons tijdschrift St Maerten aan. Door de lockdown stagneert helaas de losse verkoop via de vertrouwde adressen, maar noodgedwongen bieden wij u een alternatief.
U kunt een bericht sturen naar ons secretariaat; u ontvangt het tijdschrift na betaling thuis in de brievenbus. De prijs voor 36 bladzijden met unieke verhalen is € 6,-.

Informatie over een cadeaulidmaatschap vindt u hier … Een cadeau voor € 17,50!

Neem een kijkje in onze beeldbank ...

... en lees de eerste 15 artikelen (van de 1000!) van Koos Kolenbrander in de artikelenbank. Op de foto mevrouw Van.den Brink-Janse in een artikel over klederdracht in Maartensdijk.
Let op de oortjes van de zogenaamde 'neepjesmuts'.
kk-0006