Terwijl historici en cultuurhistorische instellingen zich opmaakten om feestelijk (sic) het Rampjaar 1672 te herdenken, brak op 23 februari 2022 een gruwelijke oorlog uit in Europa. De invasie van Rusland in Oekraïne verschilt in niets van andere oorlogen om territoriaal gewin. De bombardementen, de verwoestingen, de burgerslachtoffers, de vluchtelingen… Er is in 350 jaar veel veranderd, maar aan de ellende verandert niets.
Op de dag dat we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdenken, gaan onze gedachten ook uit naar de slachtoffers van vandaag.

St Maerten 62 komt deze week uit

Gezicht in het dorp Abcoude tijdens de plundering en brandstichting door de Fransen in 1672. Sorious, I., graficus
We doen met een artikel van Anne Doedens mee aan de Rampjaarherdenking (Het Huis van kolonel d’Aquila verwoest). Ook Maartensdijk, Westbroek en andere plaatsen in onze regio werden getroffen. Vluchtelingen, verwoestingen, bombardementen en burgerslachtoffers. Doedens licht een relatief klein voorval uit: brandschatting, een gijzelneming en een huis dat verloren gaat in 1673. Maar tegen de achtergrond van de oorlogsterreur zien we ook in dit artikel de willekeur en het onrecht.

Verder in dit nummer:
De grenswijziging van 1830 door Kees Floor.
Buitenplaats Rovérestein door Ronald van Immerseel.
Over herinrichting en herindeling door de redactie. Dit is een naschrift bij een artikel van Frank Klok in St Maerten 61 (‘Noorderpark Herinrichting van het landschap tussen Utrecht en het Gooi’)
Geschiedenis is nooit af door Tonneke Wilmink en Frank Klok. In het kader van dit jubileumjaar schreven zij over de geschiedenis van onze vereniging en Groenekan.

Zoals gebruikelijk, staan op onze website tal van aanvullingen, zoals film, foto's en verwijzingen, bij de artikelen. Klik hier ... voor al deze extra's.
Leden krijgen het tijdschrift vanaf 5 mei in de brievenbus. Vanaf 10 mei is dit nummer ook verkrijgbaar bij de vaste verkooppunten: Bilthovense Boekhandel, Readshop De Bilt, Winkel van der Neut in Groenekan, Kapper Hans in Maartensdijk en Molen De Kraai in Westbroek.
Frank Klok verlaat de redactie
St Maerten 62 is het laatste nummer van ons tijdschrift waar Frank Klok als redactielid aan heeft meegewerkt. Frank heeft sinds nummer 50 deel uitgemaakt van de redactie en gedurende die periode heeft hij een jaar of 5 de eindredactie voor zijn rekening genomen. Daarnaast heeft hij zelf ook artikelen en boeken geschreven over de tweede wereldoorlog en het verzet in Groenekan.
Na zijn verhuizing naar Hilversum heeft hij een paar stapjes terug gedaan, maar gelukkig heeft hij toegezegd om een paar bijzondere verhalen uit Groenekan nog voor ons op schrift te zetten.
Dankjewel Frank, voor je inzet voor onze vereniging.
1672-rampjaar-navlogo
Op zaterdag 9 april werd in Westbroek de herdenking van het Rampjaar in de hedendaagse gemeente De Bilt geopend met een symposium en een expositie. Veel aandacht werd besteed aan de gebeurtenissen in de oude kernen, zoals Maartensdijk en Westbroek. Klik hier ... voor een filmverslag van deze opening (met dank aan Onlinemuseum De Bilt).
Email Marketing Powered by MailPoet