Het laatste bericht van 2022

Stickerwi
Bestuur, redactie en archiefgroep van de Historische Vereniging Maartensdijk wensen u een veilige jaarwisseling en een goed en gezond 2023.

In 2022 is het verenigingsleven van onze historische vereniging voorzichtig weer begonnen. Er is een ALV geweest en zelfs een avond met lezing! De redactie van St Maerten heeft twee nummers afgeleverd, waaronder een jubileumnummer. De archiefgroep werkt gestaag verder aan de digitalisering van het oeuvre van Koos Kolenbrander en aan de beeldbank.

Struikelstenen in Westbroek

Kerkdijk 64
Op 16 november 2022 zijn er struikelstenen gelegd voor 21 Joodse inwoners van Westbroek op de zes adressen waar zij het laatst vrijwillig gewoond hebben voordat zij werden gedeporteerd naar en vermoord in de nazi-vernietigingskampen. Het bestuur van de Stichting Struikelstenen De Bilt attendeerde ons op het uitgebreide verslag op hun website en op de levensverhalen van de mensen, die woonden op de adressen waar de stenen gelegd zijn. Wij geven deze informatie uiteraard graag aan u door.

Klik hier ... voor het verslag.
Klik op het huisadres voor de levensverhalen: Dr. Welfferweg 4, Dr Welfferweg 15,
Dr. Welfferweg 40, Kerkdijk 64, Kerkdijk 112, Kerkdijk 140.

Foto: de struikelstenen bij Kerkdijk 64 Westbroek (Stichting Struikelstenen De Bilt)

Nog een keer de Gemeentehuiskaart

1_BB-THA_0024_NH2-klein-formaat
We ontvingen veel positieve reacties op het cadeau dat bij de laatste St Maerten was gevoegd. Maar ook een paar kritische! Een aantal leden is namelijk begonnen om de namen van de grondeigenaren, die op de kaart vermeld staan, uit te pluizen. Daarbij bleek een groot deel van de namen op de reproductie heel moeilijk te ontcijferen.
Speciaal voor deze onderzoekers hebben we nu de hoog-resolutie versie van de kaart op de website gezet. Daarmee kunt u tot op detailniveau inzoomen op de kaart; ook op de verkleurde delen van de kaart zijn alle namen nu te lezen!
Over de Nieuwsbrief
We streven er naar om regelmatig een digitale nieuwsbrief te sturen aan leden en relaties van onze historische vereniging. Het abonneebestand is recent bijgewerkt. Als u de nieuwsbrief niet (meer) wenst te ontvangen kunt u zich hieronder met een paar klikken uitschrijven.
Reageren of aanmelden voor de nieuwsbrief kan via email: nieuwsbrief@historischeverenigingmaartensdijk.nl.
De redactie heeft dringend behoefte aan een redacteur, die meewerkt aan het opstellen van de nieuwsbrief. Heeft u interesse? Neem contact op via het emailadres of bel 06-22274054.
Email Marketing Powered by MailPoet