In Memoriam
Ineke van Bemmel - Ackerman
Op de achterkant van ons tijdschrift St Maerten heeft bijna 10 jaar lang de naam van Ineke van Bemmel gestaan. Zij begon als penningmeester, maar heeft ook allerlei andere bestuurlijke rollen in onze vereniging vervuld. Daarnaast vertegenwoordigde zij onze vereniging in het Comité Open Monumentendag De Bilt.
Ineke was er voor de vereniging. Dat wil zeggen om iets nuttigs te doen, maar ook voor contact, gezelligheid en leerzame gesprekken. Sinds 2018 was zij actief lid van onze archiefgroep. We herkenden elkaar in onze prioriteiten: contact, gezelligheid en leerzame gesprekken. Dat er ondertussen een archief opgeruimd moest worden en een beeldbank gevuld, was op onze mooie woensdagochtenden eigenlijk maar bijzaak.
We missen Ineke al sinds ze vorig jaar ziek werd. We danken haar voor het werk voor de vereniging en haar gezelschap en we wensen Frits heel veel sterkte met het enorme verlies.
Ineke van Bemmel, 1945 - 2023

Algemene Ledenvergadering op dinsdag 16 mei vanaf 20 uur

Locatie: Ontmoetingskerk Maartensdijk
De vergadering bestaat uit een huishoudelijk deel, waarvoor u z.s.m. een agenda ontvangt, gevolgd door een lezing van Sander Wassing over eendenkooien.

Leg deze avond vast in uw agenda!

Cursus Stamboomonderzoek door het Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen.

Hier lees je alles over de cursus en kun je je direct aanmelden.

Heb je altijd al je familiegeschiedenis willen uitzoeken, maar weet je niet waar te beginnen? Meld je dan aan voor de cursus stamboomonderzoek voor beginners en leer stap voor stap hoe je je familiegeschiedenis onderzoekt.
In archieven zijn prachtige verhalen te ontdekken over je voorouders. De hoeveelheid (digitale) bronnen kan echter overweldigend zijn, en hoe interpreteer je die informatie vervolgens op een goede manier? Tijdens deze cursus leer je in vier bijeenkomsten welke historische bronnen er zijn, wat hun waarde is en krijg je handvatten voor het doen van onderzoek. Met de opgedane kennis kun je straks online en in alle Nederlandse archieven aan de slag.

Praktische informatie
De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten. Je kunt je aanmelden voor de middagcursus of voor de avondcursus.
  • Middagcursus (14.00-16.00 uur) op de vrijdagen 26 mei, 2 juni, 9 juni en16 juni
  • Avondcursus (19.00-21.00 uur) op de donderdagen 25 mei, 1 juni, 8 juni en 15 juni
De cursus kost € 40,- inclusief koffie en thee en wordt gegeven op het archief, Schepersweg 6e in Breukelen. Er is een maximum aantal deelnemers van 10 personen per groep. Meld je snel aan.
Redactielid voor Groenekan gezocht!
De redactie van St Maerten wil heel graag versterking met een redactielid uit Groenekan. Die kan dan ons enige Groenekanse redactielid Tonneke, meehelpen historisch nieuws uit Groenekan voor het voetlicht te brengen. Iemand die op de hoogte is van het historisch wel en wee in Groenekan. Mail een reactie!
Email Marketing Powered by MailPoet