Inhoudsopgave van deze nieuwsbrief
Nieuws en andere wetenswaardigheden
Verenigingsnieuws: Nieuwsbrief Nieuwe Stijl

Uniek filmmateriaal van Westbroek

Karien Scholten, bekend Westbroekse en lid van de redactie van St Maerten, kreeg onlangs filmmateriaal uit 1946 in handen met tal van bekende gezichten. De film is waarschijnlijk gemaakt door Jan van Vliet, de zoon van de toenmalige gemeentesecretaris Korstiaan van Vliet. De aanleiding was de viering van de geboorte van een 'bevrijdingskind', dat geboren werd negen maanden na de bevrijding. Met de oorlog nog vers in het geheugen, werd het een fantastisch feest.
We zijn erg benieuwd of de kijkers nog personen uit de film herkennen; daarom kunt u via de website op de film reageren.

Nieuws en andere wetenswaardigheden

EEN VLIEGENDE KRAAI ...

Privacy in 1935

Kees Dorrestijn is een meester in het zoeken op internet. Voor de archiefgroep speurt hij naar foto's, advertenties en genealogische gegevens uit een ver verleden. Dat levert soms een onverwachte bijvangst op.
Onderstaande advertentie (uit de Gooi- en Eemlander) dook op bij het zoeken naar de sluiswachters van het Tienhovens Kanaal. Ook in 1935 was privacy niet onbeperkt.

Nieuw op het Onlinemuseum

EEN DIGITALE RONDLEIDING: DE HOLLANDSE WATERLINIE

Het Onlinemuseum de Bilt biedt sinds 29 januari nieuwe digitale hoofdstukken van de rondleiding over de Hollandse Waterlinie. Daarmee is de hele ontwikkeling van deze linie in onze streek (en deels daarbuiten) vastgelegd. De rondleiding laat nu ook de opzet van de oorspronkelijke oude Hollandse Waterlinie zien. Alsmede de uitbouw naar de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Ook zijn er sedert december 2023 bijdragen over forten toegevoegd. De hele rondleiding biedt nu een overzicht van de historie van de Waterlinie naast aandacht voor maatschappelijke en culturele vormen van gebruik van de forten in de 20e eeuw. Kijk hier voor de rondleiding

Positieve reacties op de St Maerten van december

Het artikel van Karien Scholten en Evert Theunissen in de laatste St Maerten (Joodse vluchtelingen in Westbroek en Tienhoven) heeft nogal wat belangstelling gekregen. Via de mail ontvingen we een aantal loftuigingen ("Goed gedocumenteerd maar vooral, pijnlijk, leerzaam en ook wel hoopvol. De Stolpersteinen doen ons niet vergeten en dit verhaal levert daar de ‘gezichten’ bij."). In een aantal mails wordt voorgesteld het artikel breed te verspreiden (bijvoorbeeld via de dorpsapp).
De Vierklank was zo enthousiast dat in het 3 januarinummer al een uitgebreide weergave van het artikel te lezen was. Kijk maar ...

Vraag van de maand: de tuinlieden van Persijn

In onze beeldbank kunt u een foto tegenkomen van 6 tuinmannen bij landgoed Persijn in de jaren dertig. Klik hier voor foto. De foto hangt in het kantoor van de huidige eigenaar die heel graag de namen van de mannen wil weten. Wij hebben de identiteit van 5 tuinmannen gevonden. Te weten v.l.n.r. Piet Schouten, Frans van der Heiden, Koops, vader en zoon Diks. De zesde weten we niet, al hebben we een vermoeden als we kijken naar het horloge dat de 6e persoon draagt. Maar u weet vast meer! Laat het ons weten!
U kunt ons mailen; klik hier ...

Verenigingsnieuws

Nieuwsbrief Nieuwe Stijl

Het interim-bestuur van de Historische Vereniging Maartensdijk heeft het initiatief genomen om de Nieuwsbrief nog meer onder de aandacht van de lezers te brengen. Dit resulteert in een "Nieuwbrief Nieuwe Stijl". Meer nieuws, aantrekkelijker vormgegeven en interactief waar mogelijk. Een voorproefje daarvan heeft u in de vorige Nieuwsbrief al gezien. Plan is ook om de Nieuwsbrief minimaal eens per maand te verzenden. We hopen dat dit het gewenste effect heeft. Dat kunnen wij natuurlijk niet van afstand zien. Dus laat ons vooral weten wat u van deze nieuwe stijl en inhoud vindt! Reacties zijn meer dan welkom!
Mail ons op nieuwsbrief@historischeverenigingmaartensdijk.nl

"Nieuwe abonnees"

Wij hebben het abonneebestand van de nieuwsbrief nieuwe stijl gesynchroniseerd met het ledenbestand van de Historische Vereniging Maartensdijk. Sommige leden ontvangen de digitale nieuwsbrief daarom voor het eerst.
Het kan zijn dat U geen prijs stelt op deze nieuwsvoorziening. in dat geval kunt u zich eenvoudig uitschrijven via onderstaande hyperlink. U ontvangt dan geen nieuwsbrieven meer.
Het kan ook zijn dat u deze nieuwsbrief nu twee keer ontvangt op twee verschillende emailadressen. Ook in dat geval kunt u de mail, die u ontvangen hebt op een ongewenst adres, uitschrijven via onderstaande link. Het andere adres blijft dan gewoon in gebruik.
Onze excuses voor eventuele overlast.
Email Marketing Powered by MailPoet