Inhoudsopgave van deze nieuwsbrief
De vraag van de maand komt uit Guatemala.
Verenigingsnieuws: Heeft u belangstelling voor een excursie naar Naarden en Fort Pampus?
Nieuws en andere wetenswaardigheden: Vraag van de maand februari opgelost!

Vragen uit Guatemala over familie De Bruin uit Groenekan

Recent kwam er een vraag uit Guatemala. Jacco de Bruin, die daar momenteel woont, is bezig met een boek over de belevenissen van zijn grootvader Adrianus de Bruin die opgroeide in Groenekan. Jacco vertelt bovendien een prachtige anekdote uit de tweede wereldoorlog in Groenekan, die straks ook in zijn boek zal verschijnen.
Jacco schrijft onder meer: "Volgens de burgerlijke stand is de familie in maart 1933 in Groenekan komen wonen, aan de Koningin Wilhelminaweg 485. Adrianus de Bruin en Petertje van den Brink verhuisden in 1973 naar de Kievitlaan 65 en in 1977 naar de Gregoriuslaan 35. Dat waren volgens mij zorgcentra/bejaardentehuizen." Hij hoopt dat er mensen zijn, die meer over zijn familie kunnen vertellen.
Hieronder een bladzijde uit het familiealbum van Jacco de Bruin.

Verenigingsnieuws

Heeft u belangstelling voor een
Excursie naar Naarden Vesting en Pampus eiland?

Periode half mei - half juni 2024
De excursie omvat onder meer een stadswandeling in Naarden, een overtocht naar Pampus en een tocht met gids over en in het fort Pampus.
De excursie start in Maartensdijk om 9.00uur en u bent terug tussen 16.15 uur en 17.00 uur.
De prijs is € 63, inclusief een lunch!
De activiteitencommissie wil graag weten of er voldoende belangstelling is. Daarom vragen wij u om superkorte peiling in te vullen (3 sec!).

Nieuws en andere wetenswaardigheden

Vraag van de maand opgelost!

Fijn dat u heeft bijgedragen aan de oplossing van de vraag van de maand in de vorige nieuwsbrief. Weet u het nog? Die ontbrekende naam voor de 6e persoon op de foto van de tuinmannen van Persijn? Ben van Noort (Westbroek) wist het antwoord. Het is Otto Klein die aan de Nootweg woonde.

Meinummer

Het komende nummer verschijnt pas in mei. Maar we kunnen nu alvast verklappen dat hier artikelen over een zendingsfeest in Groenekan, de geschiedenis van huis de Hertekamp in Hollandsche Rading, de grafkelder bij Eyckenstein, en het slavernijverleden van onze kernen worden opgenomen.
De St Maerten van december j.l. kunt u lezen door op onderstaande button te klikken.

Nieuw in het Onlinemuseum

In het laatste nieuws kondigt het OMDB het maartnummer aan van de Biltse Grift (het tijdschrift van onze zustervereniging de Historische Kring d'Oude School). Daarin staat een artikel van Kees Floor uit De Bilt over grote zendingsfeesten in De Bilt.
De moeite waard omdat Kees voor het komende (mei)nummer van St Maerten een artikel heeft geschreven over een zendingsfeest in Groenekan bij Huis Voordaan in 1883.
Wie zich alvast wil oriënteren koopt de Biltse Grift of leest dit bericht op het OMDB.

Nieuwe foto's van Blauwkapel

Archiefvrijwilliger Lisan Koppenol kwam met een fraaie aanvulling op de beeldbank. Op Wikimedia vond zij honderden foto's van onze oude gemeente. De eerste 75 foto's zijn geplaatst en die geven een mooi beeld van Blauwkapel. Onder andere ziet u de toestand van de monumentale kapel na de tweede wereldoorlog.

HVM in boeken en op televisie!

Media weten de archiefgroep van de HVM te vinden!
Wist u dat de archiefgroep meegewerkt heeft aan de documentatie van een HUG wandeling over de "toppen" van de Utrechtse Heuvelrug? De Hengstenberg, de Zwaluwenberg, de Bosberg. Plus achtergrondinformatie over de smokkelweg "het Jeneverpad" Nog niet alle info is overigens verwerkt. Klik hier
En verder wordt bijgedragen aan een boek van Klaas Bakker, waarin hij de geschiedenis van het oude gerecht Breukeleveen herschrijft. De archiefgroep kon hem o.a. informatie geven over de sluiswachters bij de sluis van Egelshoek.
En dan is er nog een bijdrage aan een documentaireserie over Mathieu Gemmeke die na de oorlog in fort Blauwkapel geïnterneerd is geweest. Deze zal vast een keer in het radioprogramma Pointer te horen zijn.
Email Marketing Powered by MailPoet