WO2 in St Maerten

St Maerten is het blad van onze Historische Vereniging Maartensdijk. Frank Klok is de hoofdredacteur van St Maerten en auteur van artikelen en een boek over de tweede wereldoorlog en Groenekan. We vroegen hem om één oorlogsverhaal uit St Maerten te noemen dat nooit vergeten mag worden. Dit is zijn antwoord:

Foto: Vierklank

“Het is met tegenzin dat ik in de diverse verhalen van met Groenekan gelieerde oorlogsgeschiedenissen een ‘must-read-verhaal’ aanwijs. Dat voelt als tekort doen aan al die andere Stille helden die met gevaar voor eigen leven (en dat van hun familie) ook belangeloos hun hand uitstaken naar mensen in doodsnood. Dus wat ondergetekende betreft, lees ze allemaal! Enfin, de webmaster is onverbiddelijk en dus hierbij dan toch een – arbitraire – keuze.
.
In de verzets- en onderduikgeschiedenis van Herman Herschel en Thea Herschel-Fruitman komen veel elementen en gebeurtenissen van de oorlog bij elkaar: de Jodenvervolging in Amsterdam, Joods verzet, bloedstollende confrontaties met de Duitse bezetter, een bijzondere onderduikperiode in Groenekan, de grote rol van vervalste documenten, voedseltochten, verraad, de grote rol van de Groenekanse Stille Helden Siem en Rietje Buddingh’ én van stom toeval! “

Het verhaal van Herman Herschel en Thea Herschel-Fruitman komt in het boek Groenekan en de Tweede Wereldoorlog, De Nagekomen Verhalen.
Vanaf april verkrijgbaar bij de Bilthovense Boekhandel, Read Shop De Bilt en de firma Van der Neut in Groenekan.
Hier … leest u een klein voorproefje.

Alle artikelen over de tweede wereldoorlog in Groenekan vindt u in onderstaande tabel.
De verhalen over verzet en onderduik vindt u met de zoekterm ‘verzet’.

TitelAuteurBronPublicatiedatumHyperlinkInfo:
The Long ReturnBob Porterboek1-1-1997Klik hier... Bob Porter was a Bomb Aimer in a Lancaster bomber, that exploded at 22,000 feet. He and the engineer were the only survivors. In het boek The Long Return noemt bommenrichter/ reservepiloot Bob Porter zes Canadese soldaten die gelijk met een groep gedeserteerde Duitsers in Fort Ruigenhoek in Groenekan hebben gezeten.
We will remember themIvo de Jongboek1-1-2014Klik hier... Brigadegeneraal en historicus drs. Ivo de Jong geeft de tien jonge bemanningsleden van de B17, die neerstortte bij Groenekan, stem en gezicht. Hij deed al eerder gedetailleerd onderzoek naar deze noodlanding voor zijn boekMission 376 Battle over the Reich: 28 May 1944
Groenekan en de Tweede WereldoorlogF. Klok, W. Hoebink, W. van Schaikboek1-1-2015Klik hier...Particuliere uitgave. Klok, Groenekan ISBN9789082425901
Jacoba van Tongeren en de onbekende verzetshelden van Groep 2000 (1940-1945)Trudy Admiraal, Paul van Tongerenboek1-1-2015Klik hier... Dit boek is gebaseerd op de authentieke memoires van Jacoba van Tongeren (1903-1967) die -als enige vrouw- in de Tweede Wereldoorlog een grote verzetsgroep oprichtte en vijf jaar lang leidde: Groep 2000. Groep 2000 zorgde tussen 1940 en 1945 voor 4500 onderduikers in Amsterdam en stond aan de wieg van het blad Vrij Nederland. De Groep telde circa 140 leden van 85 van hen is een korte biografie opgenomen. Groenekan
De nagekomen verhalen (Groenekan en de Tweede Wereldoorlog)F. Klokboek01-4-2020Klik hier...In De Nagekomen Verhalen beschrijft Frank Klok aanvullingen en nieuwe verhalen, die hem bereikten na de publicatie in 2015 van het boek Groenekan en de Tweede Wereldoorlog (auteurs waren toen, naast Frank Klok, ook Wim Hoebink en Wim van Schaik). Onder meer over Joods verzet door het Joodse echtpaar Herman Herschel en Thea Herschel-Fruitman.
Het monument voor een neergestorte Amerikaanse bommenwerperRedactieOMDB6-8-2018Klik hier...Op de foto zien we een monument dat op 28 mei 2014 in Groenekan werd onthuld ter nagedachtenis aan de bemanning van een Amerikaanse bommenwerper ...
Verzetsstrijdster Jacoba van Tongeren en GroenekanRedactieOMDB11-9-2019Klik hier...In de Vierklank van 11 mei 2016 beschreef Henk van de Bunt de vier mei-viering van dat jaar in Groenekan. Hij citeerde daarbij Groenekanner Julius ...
De kinderen van Versteeg moeten onder de wol: over ir. Willem HupkesRedactieOMDB9-11-2019Klik hier...De kinderen van Versteeg moeten onder de wol.  Zo luidde in 1944 een codebericht van Radio Oranje vanuit Londen voor ir. Willem Hupkes, president-directeur van ...
Philip de Leeuw, verzetsmanRedactieOMDB21-11-2019Klik hier...Philip de Leeuw, die was ondergedoken in Bilthoven, gaf leiding aan de aanslag op de spoorlijn Utrecht-Amersfoort in november 1944. Dit koste het leven van...
John Twiss Quarles van Ufford en het verzetRedactieOMDB5-3-2020Klik hier... Op 3 mei 1942 schoten Duitse kampbewakers John Edward Willem Twiss Quarles van Ufford (1889-1942) uit Groenekan dood tegelijk met een aantal medegevangenen uit Nederland.
Inleiding tot Exodus (mei 1945)RedactieSt Maerten1-5-1990Klik hier...Inundatie en evacuatie van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW) in Groenekan en Westbroek
Groenekan in de gevarenzoneW. HoebinkSt Maerten1-5-1990Klik hier...Inundatie en evacuatie van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW) in Groenekan. De eerste oorlogsdagen. Mei 1940.
De Exodus van Twee DorpenWerkgroep Mondelinge DocumentatieSt Maerten1-5-1990Klik hier...Inundatie en evacuatie van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW) in Groenekan en Westbroek
De crash in GroenekanWim HoebinkSt Maerten1-5-1995Klik hier...Het neerstorten van de B-17 42-104285 in Groenekan. Gezagvoerder Art Codding.
De vreemde lente van 1945 in GroenekanWim van SchaikSt Maerten1-5-2005Klik hier...Inundatie van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW) in Groenekan. De laatste oorlogsdagen. April en mei 1945.
Onderduik en verzet in GroenekanF. KlokSt Maerten1-5-2015Klik hier...NSB NSV-Schule Verzetsstrijders politieman Rakers / familie Buddingh / familie van den Hurk / familie Hulst / meester Ben Blankenstein
Narcissen in bos VoordaanTonneke WilminkSt Maerten1-12-2018Klik hier...Jacoba van Tongeren, WO2, verzet,
Het verhaal rond de noodlandingHenk van de BuntVierklank30-6-2015Klik hier...neerstorten van een Amerikaanse B17 bommenwerper in het dorp Groenekan
Over Bilthovense oorlogsslachtoffersHenk van de BuntVierklank9-10-2015Klik hier...Pieter ter Beek en Philip de Leeuw volgde op een aanslag op de spoorlijn bij Groenekan begin november '44. Naar aanleiding daarvan werden ook de Bilthovenaren Zus Boerma-Derksen Kees Boeke Stella Giesberts Mach(-iel) Balk en zijn ouders gearresteerd. Evenals ter Beek en de Leeuw zou de jonge verzetsman Balk zijn inzet met de dood bekopen. De anderen overleefden evenals de enige verzetsman; de bij de mislukte aanslag ontsnapte Joep Huffener.
Amsterdamse verzetsvrouw zorgt voor narcissen in GroenekanHenk van de BuntVierklank22-12-2017Klik hier...Jacoba van Tongeren en Groep 2000 verzet

De tabel is doorzoekbaar: tik de naam van een auteur, van een persoon of een trefwoord in het zoekvak rechtsboven en druk op enter. Alle resultaten hebben aanvullende informatie, die zichtbaar wordt als u het groene plus(+)teken aanklikt.
De resultaten kunnen meerdere pagina’s beslaan; u kunt het aantal hits per pagina vergroten tot 100 (linksboven).
Klik op de ‘Klik hier…‘-link rechts in de tabel om naar het betreffende artikel te gaan. De link opent in een nieuw venster.