Hoeveel weet u van onze lokale geschiedenis tijdens de tweede wereldoorlog?

Over precies drie maanden is het 75 jaar geleden dat wij zijn bevrijd. Tot 5 mei sturen wij u om de twee tot drie weken een bericht met verhalen over de tweede wereldoorlog in onze oude gemeente Maartensdijk. Aan het eind van deze periode ontvangt u in de brievenbus een gloednieuwe St Maerten met nog meer verhalen.

Wie was deze Pim Reijntjes? Klik hier…

Er zijn legio verhalen over de tweede wereldoorlog. Van grootse beschrijvingen van de dramatische gebeurtenissen op het wereldtoneel tot persoonlijke verhalen van wereldberoemde helden of slachtoffers. Een historische vereniging richt de aandacht echter op lokale dramatische gebeurtenissen en de persoonlijke ervaringen van dorpsgenoten, die soms ook slachtoffer of held blijken te zijn.
De Historische Vereniging wil u graag toegang geven tot (bijna) alle verhalen die in onze huidige gemeente De Bilt worden verteld. Daarbij richten ons uiteraard vooral op verhalen die in de oude gemeente Maartensdijk en haar kernen de ronde doen of vergeten zijn.

Al deze verhalen kunt u met één muisklik lezen op uw tablet of uw pc. Klik hier… om per dorpskern alle verhalen te lezen.

Naar een oorspronkelijk idee van Frank Klok verzamelden wij meer dan 160 verhalen in artikelen in de lokale pers (De Vierklank), in de periodieken van de twee lokale geschiedenisverenigingen (St. Maerten en De Biltse Grift) en op het Onlinemuseum De Bilt (OMDB). Daarnaast vermelden wij een aantal boeken, dat regelmatig als bron gebruikt is voor publicaties.

Wie was deze Pim Boellaard? Klik hier…