WO2 en Corona

Dit is het laatste bericht in het kader van de viering van 75 Jaar Vrijheid in 2020. Door de Coronacrisis was van ‘vieren’ nauwelijks sprake. Dat was 75 jaar geleden op veel plaatsen niet anders. Oorlog en voedselschaarste zorgden voor angst, onzekerheid en honger.

Rechts staan Teuntje de Kruif en Dirk de Kruif. De melk wordt ingeschonken door Corrie Voskuil.
Foto uit de verzameling van Theo Schouten

Bevrijding 1945
Op de foto ziet u de ‘viering’ van de bevrijding bij de boerderij van Dirk De Kruif op de Groenekanseweg 62 in Groenekan. Op deze boerderij kwamen tijdens de oorlog mensen uit de stad melk halen.
Na de bevrijding, in 1945, is de laatste melkgift op foto vastgelegd. De bezoekers kregen allen nog een fles melk mee naar huis na het zingen van het Wilhelmus.

Bevrijding 2020
Wij kunnen ons voorstellen dat u deze bijzondere Bevrijdingsdag ook op een bijzondere manier beleeft, omdat op deze dag uw vrijheid nog altijd beperkt is. Het Coronavirus en de regeringsmaatregelen zorgen voor onzekerheid, angst, eenzaamheid en boosheid. Wellicht heeft u na de dodenherdenking bij de tv het Wilhelmus meegezongen.
We zijn daarom erg benieuwd naar uw antwoord op deze vraag.

Wat betekent Bevrijding 2020 voor U?

Voor deze gelegenheid kunt u de komende dagen onder dit bericht uw ervaringen met ons delen. Bij voldoende deelname zullen wij de reacties ter beschikking stellen aan het Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen voor het historisch archief over de Coronacrisis.
Voor meer info, klik hier …

5 gedachten over “WO2 en Corona

1. Ik ben geboren in 1931. De oorlogsjaren zijn voor mij, door bijkomstige omstandigheden in ons gezin, een heel nare herinnering. Dat heb ik mij jaren lang niet zo gerealiseerd. Dat is pas op latere leeftijd naar boven gekomen. De gebeurtenissen gepaard gaande met het corona virus raken mij. Ik vind het beklemmend. Ongrijpbaar, er is weinig tot nagenoeg niets van bekend. De herdenking, donderdag avond 4 mei 2020 op de Dam, vond ik aangrijpend en ontroerend. Over hoe wij dit gaan vervolgen en verwerken, kunnen we voor alsnog alleen nog maar filosoferen.

2. Знаете ли вы?
    Во время немецкой оккупации Украины радио на украинском языке вещало из Саратова и Москвы.
    Потомок наполеоновского генерала стал Героем Советского Союза.
    Согласно мифу, Марута Сар пыталась примирить Арарат и Арагац, но не смогла.
    Каждая шестая яркая галактика во Вселенной очень сильно испускает газы.
    Бразильский дипломат принимал непосредственное участие в создании государства Восточный Тимор.

[url=http://arbeca.net/]arbeca[/url]