Alle verhalen van Koos Kolenbrander voor U!

In de vorige nieuwsbrief beloofden wij u een verrassing. Die verrassing bestaat er uit dat wij contact hebben gehad met Koos Kolenbrander over verhalen die hij over de geschiedenis van Maartensdijk geschreven heeft. Zowel Koos als de HVM willen deze verhalen graag op één plaats verzameld zien en voor iedereen toegankelijk gemaakt, zodat zijn kostbare werk ook in zijn geheel kan worden geraadpleegd en bestudeerd.

Foto Jan Mateboer via Pixabay

Koos is nu 73 en heeft na school eerst 7 jaar in de land/tuinbouw gewerkt. Daarna werkte hij 20 jaar bij de Universiteit Utrecht bij personeelszaken (“Ik heb meer dan 2000 functiebeschrijvingen gemaakt”). In 1989 is hij begonnen met het schrijven over de historie van Maartensdijk e.o. Hij schreef meer dan 1000 (sic) verhalen, onder meer in de Stichtse Post, De Bilthovense Courant en De Vierklank. Sinds kort is hij gestopt met schrijven, maar hij beantwoordt nog graag alle historische vragen die hem gesteld worden door de Vierklank, het Online Museum De Bilt en onze historische vereniging. Verder richt Koos zich nu op de studie van de anatomie van het menselijk lichaam.

Door de kwaliteit en de omvang van zijn werk, vinden wij dat Koos met recht de titel ‘dorps-chroniqueur van Maartensdijk’ mag voeren.
Van al zijn werk heeft hij mappen gemaakt waarin van elk artikel de afdruk, de gebruikte foto’s en eventuele reacties of toevoegingen zijn verzameld. Daarnaast heeft Koos allerlei historische wetenswaardigheden verzameld en op straatnaam en huisnummer gesorteerd.

Koos vindt het een goed idee om zijn werk in de beeldbank van de HVM onder te brengen, omdat daarmee zijn verhalen openbaar toegankelijk zijn en voor altijd bewaard blijven. Ook het idee dat er systematisch in gezocht kan worden spreekt hem aan. Via de beeldbank van de Historische Vereniging Maartensdijk kan er straks ‘full text’ gezocht worden in zijn artikelen. Dat wil zeggen dat elke naam, die hij ooit in zijn verhalen gebruikt heeft kan worden teruggevonden. Een schatkamer voor historisch onderzoek en familieonderzoek.

Er wordt een werkgroep gevormd van vrijwilligers die de verhalen scannen en de overige gegevens voor de beeldbank toevoegen. Heeft u interesse om daar aan mee te doen? Meldt u bij de archiefwerkgroep van de Historische Vereniging Maartensdijk per mail (archief@historischeverenigingmaartensdijk.nl) of telefoon (06-22274054).

Namens de Historische Vereniging Maartensdijk
Frank Klok