St Maerten 61 is uit

Ruim voor de feestdagen krijgen onze leden weer een nieuwe editie van ons tijdschrift St Maerten. Met oude en recente geschiedenis en heel veel extra’s op de website.

Centraal in dit nummer staat de landinrichting van het Noorderpark tussen 1985 en 2013.
Recente – en nog altijd actuele – geschiedenis in een uitgebreid artikel van Frank Klok.
Zo recent dat we op de website een aparte aanvulling hebben met interviews over deze periode en zo actueel dat we alle lezers graag in staat stellen om eigen ervaringen met de landinrichting en het Noorderpark met ons te delen.
Op de website is daarvoor een speciale reactie-pagina ingericht.

Nummer 61 van St Maerten bevat in de eerste plaats een mooie hommage aan één van de oprichtsters van de Historische Vereniging Maartensdijk: Els de Bouter. Els is dit jaar overleden en wij eren haar met een artikel over haar historische archief van Groenekan. Frank Klok schreef een prachtige biografie op deze website, met tekeningen van haar eigen hand.
Verder een prachtig artikel van Kees Floor over een militaire oefening in 1881 in Blauwkapel, Groenekan en Achttienhoven. Het is een van de weinige oefeningen, waarin de verdediging van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (ons Werelderfgoed!) werd getest.
Wouter van Dijk, collectiebeheerder van het Regionaal Historisch Centrum in Breukelen, beschrijft een fascinerende archiefvondst: de chirograaf van Westbroek. De chirograaf stamt uit 1515 en in St Maerten leest u wat een chirograaf is en waarom deze uniek is …
In deel 2 over de brandweer van Achttienhoven en Westbroek beschrijven Martin Groot en Jan Maasen historische branden in Westbroek. Lees over brandstichting en boerderijbranden; en kijk op de website naar bijzondere filmopnamen van hooibranden in Westbroek.