De historie van Maartensdijk

De Historische Vereniging Maartensdijk stelt zich ten doel het bevorderen van de belangstelling voor en zo mogelijk het onderzoeken van de geschiedenis van Maartensdijk en omstreken.
Om dit doel te bereiken geeft de vereniging onder meer het tijdschrift St. Maerten uit.
Daarnaast heeft de vereniging de beschikking over beeld- en geluidsopnames, die een indruk geven van de laatste 100 jaar in onze voormalige gemeente Maartensdijk. Via deze website probeert de vereniging om de onderwerpen uit het tijdschrift en de audiovisuele bestanden te ontsluiten voor een breder publiek.

De gegevens zijn toegankelijk via de pagina ‘De gemeente Maartensdijk en haar kernen’. Van elk van de elf kernen is een korte historische beschrijving opgenomen, die wordt aangevuld met een overzicht van relevante artikelen uit ons tijdschrift. Door middel van een hyperlink is het betreffende tijdschriftnummer direct toegankelijk.
Alle tijdschriften en de audiovisuele bestanden zijn toegankelijk via de pagina ‘De verhalen en de beelden van de gemeente Maartensdijk’.

Oproep
Het toegankelijk maken van tijdschriften, beeld en geluid is een tijdrovend karwei. Inmiddels (oktober 2018) zijn alle nummers van het tijdschrift op deze site geplaatst en voor elke belangstellende toegankelijk. De inhoudsopgave reikt nu tot en met nummer 42 en zal in november 2018 worden gecompleteerd.
Van foto’s, films en geluidsopnames wordt een eerste selectie gepresenteerd.
Verdere ontsluiting is ‘work in progress’, waarbij de historische vereniging afhankelijk is van vrijwilligers. Heeft u interesse om daar aan mee te werken of heeft u foto’s, films of geluidsopnamen die mogelijk interessant zijn? Stuur ons dan s.v.p. een berichtje per email en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.