De kern Maartensdijk

MaartensdijkMaartensdijk

In Maartensdijk stond tot de samenvoeging per 1 januari 2001 met de gemeente De Bilt het gemeentehuis.
Het was hoofdkern van de voormalige gemeente die uit vier kernen bestond.

De naam Maartensdijk kwam reeds in het begin van de 15e eeuw voor. De naam Maartensdijk is afkomstig van de heren van de Dom die de dijk langs de meest noordelijke dwarsdijk in het gerecht Oostveen, de Oostveense vaart, naar hun patroonheilige St. Maarten vernoemden. In de 16e eeuw is de naam Maartensdijk overgegaan op deze nederzetting waarin omstreeks 1555 de parochiekerk is gebouwd.

Selectie uit het fotoalbum Maartensdijk; klik hier … voor het volledige album over Maartensdijk
Elke foto is ca 6 seconden zichtbaar. Klik op de filmstrip voor een diavoorstelling, die u zelf kunt bedienen met de links/rechts symbooltjes op de foto. Druk op esc om terug te keren.

IMG0046.jpg
IMG0075.jpg
IMG0083.jpg
IMG0097.jpg
IMG0118.jpg
IMG0124.jpg

Artikelen in St Maerten over de kern Maartensdijk
Klik op de link om naar het betreffende tijdschriftnummer te gaan en scroll dan naar de juiste pagina.

NrStM-nrPag.TitelAuteurKernInfo
01link16Tollen bij de Maartensdijkse tolJ.StevensKern Maartensdijk
09linkJubileumnummer Bijzondere kaartenGemeente Maartensdijk ,Kern Maartensdijk ,Kern Groenekan ,Kern Hollandsche Rading, Kern Westbroek ,Kern Achttienhoven
09link21Kadastrale kaart van MaartensdijkD. KoenKern Maartensdijk
13linkThemanummer Vijftig jaar bevrijdingGemeente Maartensdijk ,Kern Maartensdijk ,Kern Groenekan ,Kern Hollandsche Rading, Kern Westbroek ,Kern Achttienhoven
18linkThemanummer Honderd jaar in beeld en woordGemeente Maartensdijk ,Kern Maartensdijk
19link3Een Patriottisch predikant in Maartensdijkmr.H.J.KwintKern Maartensdijk
21link3De nalatenschap van Frederik Schenck van ToutenburgJan VosKern Maartensdijk
22link43Historische Snipper: de nalatenschap van F. Schenk van ToutenburgJan VosKern Maartensdijk
25link16Die het goed konden (80 jr. Kunst & Genoegen)Koos Kolenbrander en Maurits SchmidtKern Maartensdijk
25link18Frederik Schenk van ToutenburgRuud TopKern Maartensdijk
26link24Van tweeen een (Gereformeerd En Hervormd samen op weg)Harry ZantingKern Hollandsche Rading, Kern Maartensdijk
26linkThemanummer: Godsdienstig levenKern Maartensdijk, Kern Hollandsche Rading
26link4Wenen vanwege de breuken in de kerk (interview met Ds.Wijnmaalen)Koos Kolenbrander en Maurits SchmidtKern Maartensdijk
26link11Godsdienst is hier iets wat er toe doet (interview met Gerard de Wit)Koos Kolenbrander en Maurits SchmidtKern Maartensdijk
30blink15Stichting Stop Geluidshinder MaartensdijkArthur EvertsGemeente Maartensdijk ,Kern Maartensdijk ,Kern Hollandsche Rading
31link14Maartensdijker geeft meer om een boom dan om industrieKoos Kolenbrander en Maurits SchmidtKern Maartensdijk
32link15StInzen en StinzenplantenWim J. BaasKern Maartensdijk
36link11De school stond naast de smederijKoos KolenbranderKern Maartensdijk
36link17Tweemaal zes-De naam is al geschiedenisJan de BruinKern Maartensdijk
37link17De avonturen van de patriotten A.H.Eijck en M.J Eijck van ZuijlichemDr.Anne DoedensKern Maartensdijk
39link2Bas van der VliesKoos Kolenbrander en Maurits SchmidtKern Maartensdijk
39link12Historie van de Staatkundig Gereformeerde PartijKoos KolenbranderKern Maartensdijk
41link2KoddesteinKoos KolenbranderKern Maartensdijk
41link4Maartensdijkse merklappenAda Beerthuizen-van KootenKern Maartensdijk
41link15De TolakkerAda Beethuizen-van KootenKern Maartensdijk
41link17Maartensdijk in de jaren tachtig van de 19e eeuwAda Beerthuizen-van KootenKern Maartensdijk
42link3Kruistochten, Ridderlijke Duitse Orde en MaartensdijkGeert BoorsmaKern Maartensdijk
42link21Opschrijver van stukjes (interview K. Kolenbrander)Maurits SchmidtKern Maartensdijk
44link7Leven en wonen, 100-150 jaar geledenA. DoedensKern Maartensdijk
45link2Aan de lezerredactieKern Maartensdijk
45link24De kist van de baronL. van BoetzelaerKern Maartensdijk
47link4Hoe slachtte men vroeger in MaartensdijkK.KolenbranderKern Maartensdijk
47link14De lagere landbouw School MaartensdijkC. LamKern Maartensdijk
47link17Jeugdvereniging Onderzoekt de Schriften te MaartensdijkM.Frank van LeuwenKern Maartensdijk
49link4Opdat wij niet vergetenH. DoornenbalKern Maartensdijk
53link9De ViersteeK.KolenbranderKern Maartensdijk
56link2Tolheffing bij koninklijk besluitKees FloorGemeente Maartensdijk, Kern Maartensdijktolheffing, gemeentetol, bijtol, verpachting, tarieven
56link12Het was niet alles animositeit rond die tollenFrank KlokGemeente Maartensdijk, Kern Maartensdijk, Kern GroenekanTeus van Rooijen, WO2, directeur NS
57link4Postale zaken in GroenekanFrank KlokGemeente Maartensdijk, Kern Maartensdijk, Kern GroenekanGeschiedenis van de post , Willem Barneveld, Cor Barneveld, postkantoorhouder, posttrein, besteller, Bleeker, Wim Klein, Leen van der Voortgeldverkeer, dienstfiets,
57link25Nieuwe Hollandsche Waterlinie - vloek of zegen?Frank KlokGemeente Maartensdijk, Kern Maartensdijk, Kern GroenekanGemeentebestuur verzoekt ministerie van oorlog om versoepeling van de beperkingen door de kringenwet. Gemeente De Bilt weigert adhesie te betuigen
58link3Bloesem op Duitse petKoos KolenbranderKern Maartensdijk, Lage VuurscheDe Duitse soldaten werden na de bevrijding achter in het dorpMaartensdijk en in de Lage Vuursche verzameld.
58link22Het verloren schaakspelKoos KolenbranderKern MaartensdijkDe 82-jarige Hanns Thomas uit Köningswinter in Duitsland was tijdens het laatste jaar van de bezetting als telegrafist ingekwartierd bij een boer in Maartensdijk.
59link4Landgoed EyckensteinLex van BoetzelaerKern MaartensdijkGeschiedenis van landgoed en landhuis Eyckenstein door eigenaar/beheerder Lex van Boetzelaer.
60link10Rustenhoven, van ontginning en hofstede naar buitenplaats 1408-2021Geert BoorsmaKern MaartensdijkWie vanuit Maartensdijk richting Lage Vuursche gaat, ziet bij het verlaten van het dorp aan de linkerkant achtereenvolgens drie mooie buitenplaatsen, je zou ze de ‘Drie zusters’ kunnen noemen: Rustenhoven, Eyckenstein en Roverestein.

Terug naar ‘De gemeente Maartensdijk …’